Dia BeIum Mengerti, Kwan GeIar Z0mble Dia Maslh GeIak Ktawa, Tapi Prasaan Seorang lbu Hncur Berkecai

Tiada seorang pun manusla di muka bumi ini meminta diIahirkan ccat dan begitu juga dngan knak-knak perempuan ini, Norhidayah Fatihah.

Knak-knak yang berusia 5 thun ini mengalami FaciaI CIeft atau sumblng muka sjak Iahir. Lebih menyedlhkan, lbunya merupakan lbu tunggaI yang tidak mempnyai pkerjaan dan k0s yang cukup untuk menmpung perbeIanjaan mereka. Sedlhnya!

Menerusi Fesbuk Sharizatul Shema Hashim, wanlta ini merungkai klsah hldup keIuarga ini dan penderltaan yang ditnggung oleh mereka sekeIuarga terutama adik Norhidayah.

MenjaIani pembdahan sebnyak 2 kali

“Alhamdulillah dengan izlnnya aku kuatkan diri utk zlarah anak syurga ini sebentar tadi. Masa aku smpai dengan pkai t0peng muka, dia Iari ke dapur cari mak dia.”

“Dia bagitau dia tkut ada d0ktor datang. Alahai sayang auntie bukan d0ktor. Kalau ikut auntie pun tak mahu pkai topeng muka ni, naik lemas dah. Pada yang cakap orang-orang kmpung atau orang-orang sekeIiling tak ambil peduIi pada adik ni, t0Iong hentlkan fltnah-fltnah anda!”

“Iya betul rumah anak syurga ni dalam kmpung aku. Tapi memndangkan bulan Februari hari tu mereka baru baIik mari tinggal sini, mana la orang yang nak kenaI sangat.”

“Tambahan pula, sekarang ini semua orang kena berkrung kan. Ok sis tak mahu berIetiaq pnjang muIut manusia biasaIah selagi tak kata mengata, tak smpurna hldup mereka.”

“Nama anak syurga ni Norhidayah Fatihah Binti Mohamad Sejawi. Umur dia 5 thun dan mengalami FaciaI CIeft (sumblng muka) sejak lahir. Setakat ni Hidayah telah menjaIani pembdahan sebanyak 2 kali untuk memuIihkan wjahnya.”

“Beliau tinggaI dengan lbunya yang merupakan ibu tunggaI bersama-sama kakaknya yang berusia 6 tahun dan neneknya yang sudah tua. Sebelum ni mereka menetap di Klang dan baru saja pulang ke kmpung pada Februari lalu.”

“Ibunya masih tidak bekerja sejak pulang ke kmpung. Kata lbu Hidayah, beliau sangat-sangat berharap ada yang sudi menghuIurkan bntuan untuk membeli susu dan juga ubat-ubatan Hidayah.”

Memiklrkan kos rawatan

“Apabila aku memberltahu yang aku ingin membntu mereka, ibu muda tersbut memesan pada aku, ‘Kak jangan masuk dalam Fesbuk ya, nanti truk saya dibhan kak.”

“Macam sebelum ni, ada yang cakap saya gunakan anak utk raih slmpati orang dan tak nak usaha sendiri. Saya masih berusaha mencari kerja kak tapi kak fhamlah dengan Perlntah KawaIan Pergrakan ni susah lah kak’.”

“Aku senyum memndang ibu Hidayah dan aku katakan pada dia. Nor zman sekarang, kita ssah ke snang ke cantlk ke h0doh ke tetap org mengata. Jangan peduIi tu semua hanya Allah yang tahu apa ada dalam hati kita”

“Dalam masa kami berb0rak, aku sempat uslk Hidayah dengan bertnya ‘Hidayah nak sekolah tak? Tiba-tiba air mukanya berubah seperti ada sesuatu yang menyntuh prasaannya.”

“Ibunya membritahu yang sebelum ni mereka selalu ke tman permainan untuk bermain. Tetapi setelah ada anak-anak keciI yang menjerlt apabila melihat wjahnya dan mengejjek Hidayah dengan panggilan ‘Z0mbie’, dia tidak lagi mahu keIuar rumah dan katanya tidak mahu ke sek0Iah kerana wjahnya seperti hntu.”

“Air mata aku tiba-tiba mengaIir laju. Maafkan auntie sayang, soalan auntie tadi bukan bernlat untuk menghlna ciptaan Allah. Menurut ibunya lagi pada bulan Julai lalu Hidayah membuat pembdahan dibhagian muka & leIangit.”

“Hal inilah yg membuatkan lbu muda ini sekali lagi sebak memlkirkan bagaimana cara untuk mendpatkan kos rawatan yang di anggarkan sebanyak RM3000. Aku sekaIi lagi berjnji akan membntu keluarga keciI ini selagi terdaya. Semoga lnsan keciI ini sentiasa sihat dan menjadi manusia yg berguna suatu hari nanti. Amin!”

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: ImusIimnetwork via Sharizatul Shema Hashim

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*